Posted by Nidzam Kadir

BUDAYA BERBELANJA KETIKA MENYAMBUT RAYA

Memang menjadi lumrah dan adat bagi masyarakat untuk berbelanja lebih-lebih lagi belanja besar menjelang hari raya. Perkara ini tidaklah salah. Sifat berbelanja adalah dituntut dalam Islam. Jika tidak berbelanja, ia boleh termasuk dalam sifat bakhil dan ini sifat yang tidak baik. Namun ada beberapa pertimbangan yang wajar diberi perhatian ketika berbelanja khasnya sempena menyambut hari raya.

1. Pembaziran adalah perkara yang ditegah dalam Islam. Firman Allah mafhumNya :
“Dan janganlah kamu membazir dengan melampau. Sesungguhnya golongan yang membazir adalah saudara syaitan manakala syaitan itu amat kufur terhadap Tuhannya”.
Bagi menghindari pembaziran, perlu difahami apakah pengertiannya. Pembaziran ialah perbelanjaan harta wang ketika ada keperluan untuk menyimpannya atau tiada keperluan untuk berbelanja. Contohnya keperluan baju raya seorang anak hanya dua pasang sahaja tetapi dibelinya enam atau tujuh pasang dengan alasan harganya murah. Sekadar keperluan dan dalam kemampuan, ia bukanlah pembaziran. Begitu juga budaya masyarakat yang membeli terlalu banyak makanan ketika berbuka puasa, kadang-kadang ada yang sudah sampai tahap pembaziran yang tinggi. Mana tidaknya kerana banyak makanan tidak dapat dihabiskan bahkan ada yang dibuang ke tanah atau ke dalam tong sampah sahaja keesokan harinya. Maka berbelanja dengan sederhana dan berhemah serta jangan kedekut. Firman Allah dalam surah al-Furqan menceritakan sifat-sifat hamba Allah :
“Dan golongan yang apabila berbelanja mereka tidak melampau dan tidak kedekut. Dan mereka adalah sederhana antara keduanya”.
Oleh itu, amatlah elok dan wajar jika perancangan dibuat antara suami isteri atau sesama keluarga tentang keperluan perbelanjaan apa yang patut dibeli dan apa pula yang boleh ditangguhkan pembeliannya.

2. Budaya kedua yang perlu dihindari ialah budaya bermegah-megah dengan persiapan hari raya yang dibuat. Masih ada minda segelintir masyarakat yang mahu serba baru sempena hari raya. Tidak salah untuk membeli sofa baru, langsir baru, baju baru dan sebagainya. Namun adakah ia wajar dan apakah niat sebenar di hati. Jika wujud tanda kesombongan dan ingin bermegah-megah, ditakuti ia termasuk dalam firman Allah mafhumNya :
“Dan janganlah engkau memalingkan pipimu (mukamu) daripada manusia (kerana kesombongan) dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak suka akan orang yang sombong dan membanggakan diri”. (Surah Luqman : 18).

3. Selain itu, ada juga budaya tidak peduli terhadap hukum-hakam yang asas ketika menyambut raya. Antaranya persoalan baju raya yang tidak menepati aspek hukum menutup aurat sedangkan aurat wajib ditutup. Baju yang ketat sehingga menampakkan bentuk tubuh badan adalah tidak menepati ciri pakaian Islam. Begitu juga pakaian yang nipis kainnya hingga menampakkan isi dalam tubuh seseorang. Kaedah pakaian dalam Islam cukup mudah. Ia mestilah pakaian yang tidak menampakkan bentuk tubuh (iaitu tidak ketat) dan tidak menanpakkan warna kulit badan (iaitu tidak nipis). Jika dua syarat ini dipatuhi, apa jua jenis fesyen baju dan pakaian adalah harus dalam Islam.

Selain itu, wujud juga perhiasan yang haram. Contohnya emas yang dipakai oleh lelaki sedangkan emas adalah haram dipakai oleh kaum lelaki. Sabda Nabi s.a.w. :
“Dihalalkan emas dan sutera bagi kaum wanita dan keduanya haram bagi kaum lelaki”.

4. Satu perkara yang menarik ketika budaya berbelanja ialah kealpaan dan kelalaian segelintir individu muslim terhadap kewajipan solat. Ada juga yang sengaja meninggalkan solat fardhu Zuhur kerana sibuk berbelanja memilih dan membeli barangan. Dengan kesesakan lautan manusia, mungkin sukar baginya untuk bersolat. Demikian ada gambaran pemikiran sedemikian. Budaya berbelanja sebegini tidak wajar dibuat. Apalah gunanya seronok berbelanja tetapi ia mengundang kemurkaan Allah. Ruh umum satu nas Quran dalam surah al-Maa’un berbunyi :
“Maka celakalah bagi orang yang bersolat. Iaitu golongan yang lalai dan lupa daripada solat”.

5. Ada juga golongan yang sibuk berbelanja hingga keletihan di malam hari. Daripada pagi sekitar jam sepuluh sampai petang hampir waktu berbuka puasa barulah selesai aktiviti berbelanja. Akhirnya tersadai di atas katil atau sofa selepas berbuka puasa. ia membawa kepada hilangnya semangat istiqamah untuk mengihyakan atau menghidupkan malam dengan ibadat khusus seperti solat sunat Terawih, bacaan Quran dan tahajjud. Alangkah ruginya jika budaya berbelanja sedemikian rupa kerana ganjaran pahala makin bertambah banyak pada penghujung bulan Ramadhan. Pada sepuluh malam yang akhir adanya lailatul Qadar yang kelebihannya lebih banyak daripada seribu bulan. Nabi s.a.w. bersabda dalam riwayat yang sahih :
“Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam yang akhir”.

Namun masih wujud yang alpa dengan hakikat tersebut. Mereka terlalu sibuk dengan persiapan rumah, pakaian, kuih-muih hari raya dan sebagainya. Hakikatnya tidak salah untuk membuat persiapan tetapi janganlah sampai perkara utama dalam bulan Ramadhan terkorban begitu sahaja.

Maka amatlah wajar budaya berbelanja ketika menyambut hari raya dijadikan asas sebagai ibadah kepada Allah. Syair ada berbunyi maksudnya :
“Bukanlah hari raya bagi mereka yang berbusana serba hebat dan serba baru.
Akan sesungguhnya hari raya bagi mereka yang ibadahnya bertambah maju”

Maka kelima-lima budaya ini mestilah disemak semula. Semoga kita menjadi insan bertaqwa lagi mulia.

 

Posted by Nidzam Kadir

"MINI LAILATUL QADAR" DAN LAILATUL QADAR

1. Lailatul Qadar adalah malam yang mulia dan lebih baik daripada seribu bulan berdasarkan nas Quran.

2. Nas-nas hadis sahih tidak menyatakan secara pasti bilakah tarikh tepat bagi Lailatul Qadar. Cuma ia berlaku pada malam sepuluh Ramadhan yang terakhir khasnya pada malam yang ganjil iaitu 21, 23, 25, 27 dan 29.

3. Terdapat hampir empat puluh pendapat para ulama tentang Lailatul Qadar sebagi disyarakan oleh Imam Ibn Hajar dalam Fath al-Bari.

4. Satu pandangan yang menarik ialah Lailatul Qadar adalah anugerah Allah kepada hamba yang ikhlas dan istiqamah beribadat.

5. Oleh itu, muncul istilah bahawa setiap malam adalah mini Lailatul Qadar. Kemuncak Lailatul Qadar pada sepuluh Ramadhan terakhir. Ia akan dianugerahkan kepada hamba Allah yang layak mendapatnya.

6. Ikhlas dan istiqamah (konsisten) dalam beribadah adalah ciri orang bertaqwa. Maka selayaknya golongan ini mendapat anugerah Lailatul Qadar.

 

Posted by Nidzam Kadir

SELAWAT DAN ZIKIR ANTARA SOLAT TERAWIH

Ketika solat Terawih juga, amalan sebahagian masyarakat ialah diselang-seli antara setiap dua rakaat dengan selawat. Kalau selepas empat rakaat, selawatnya lebih panjang. Biasanya selepas dua rakaat, pak bilal berkata :
فَضْلاً مِنَ اللهِ وَنِعْمَةً وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الـمُلْكُ وَلَهُ الـحَمْدُ يـُحْيِى وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا وَحَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَذُخْرِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ


Kemudian, para jamaah akan berselawat beramai. Manakala setiap kali habis empat rakaat Terawih, ada tiga langkah atau gear dalam berselawat. Kali pertama, pak bila selawat pendek. Contohnya :
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
Kali kedua, selawatnya panjang sedikit dengan menambah lafaz ‘sayyidina’ :

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Manakala dalam gear tiga, selawatnya lebih panjang dan suaranya lebih nyaring :

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا وَحَبِيبِنَا وَشَفِيعِنَا وَذُخْرِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ

Inilah sebahagian amalan masyarakat dalam melaksanakan ibadat Terawih. Maka sebahagian ulama berpendapat ia bukanlah salah dan tidak mengapa kerana lafaz tersebut hanyalah selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Ini kerana selawat memang disuruh dalam Quran dan sunnah Nabi tanpa penentuan masanya. Quran menyatakan :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
“Wahai orang yang beriman! Berselawatlah ke atasnya (Nabi s.a.w.) dan ucapkan salam penghormatan kepadanya”. (Surah al-Ahzab : 56).

Jadi boleh berselawat bila-bila masa. Sambil minum kopi, sambil membaca surat khabar, sambil menonton tv, sambil berjoging dan sebagainya. Cuma ada beberapa tempat di mana ada disebut dalam hadis tentang selawat. Antaranya :
إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِتَحْمِيدِ اللهِ وَالثَّنَاءِ عَلَيْهِ ثُمَّ يُصَلِّى عَلَى النَّبِيِّ ثُمَّ ليَدْعُ بَعْدُ بِمَا يَشَاءُ
“Apabila seseorang kamu berdoa, maka mulakanlah dengan tahmid terhadap Allah dan pujian ke atasNya. Kemudian berselawat ke atas Nabi. Kemudian berdoalah dengan apa yang dia kehendaki”. (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi).

Antaranya lagi pada hari Jumaat kerana sabda Nabi s.a.w. :
إِنَّ مِنْ أَفْضَلِ أَيَّامِكُمْ يَوْمَ الـجُمُعَةِ فَأَكْثِرُوا عَلَيَّ مِنَ الصَّلاَةِ فِيهِ
“Sesungguhnya antara hari kamu yang paling baik ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah ke atasku daripada selawat padanya”. (Riwayat Abu Daud).

Selain itu, tidak ada pula satu larangan khusus untuk tidak boleh berzikir dan berselawat antara rakaat solat Terawih. Amalan zikir dan selawat antara rakaat Terawih lebih kurang dengan amalan orang Makkah di mana mereka bertawaf tujuh kali setiap kali selesai Terawih. Oleh kerana itu, ada tercatat bahawa orang Madinah pula menambah rakaat solat Terawih lebih daripada 20 rakaat. Tujuannya bagi menggandakan amalan ibadat kerana penduduk Madinah tidak boleh tawaf. Ehm…takkan pula hendak tawaf di kubur Nabi s.a.w. Mana boleh.

Namun ada ulama tidak bersetuju dengan kaedah selawat ketika solat Terawih. Ini kerana amalan ini tidak dibuat oleh Nabi s.a.w. mahupun generasi awal Islam. Memang selawat tidak salah tetapi menjadikan ia satu rutin seolah-olah satu penambahan dalam agama. Maka ia satu bida’h. Kalau hendak selawat, biarlah secara individu sahaja. Tidak perlu gegak-gempita satu masjid atau surau dengan selawat. Asasnya kerana amalan ini tidak dibuat oleh Nabi s.a.w.

Inilah perbezaan pandangan antara ulama. Boleh diamalkan dan boleh ditinggalkan. Namun amat elok kiranya kedua pandangan ini disatukan demi kemaslahatan umat. Antaranya kalau hendak berselawat antara rakaat Terawih, silakan. Walau bagaimanapun, biarlah nada suara dengan volume yang sesuai. Tidaklah perlu menjerit-menjerit untuk berselawat. Lagi satu, lafaz selawat bukanlah Quran yang mesti dalam satu bentuk sahaja. Boleh ubah-ubah, apa salahnya. Dengan ini, suasana solat yang lebih hening dan khusyuk moga dapat dibentuk.