Profail Ustaz Mohamad Nidzam  

Posted by Nidzam Kadir


Dilahirkan di Alor Setar, Kedah. Beliau mendapat pendidikan awal di Maktab Mahmud, Alor Setar sebelum ke Kolej Agama Sultan Zainal Abidin. Seterusnya beliau cuba mencari pengalaman lain dengan belajar seketika di Pondok Pasir Tumboh, Kelantan. Memiliki ijazah sarjana muda dari Universiti al-Azhar, Kaherah dalam bidang pengajian Islam dan Bahasa Arab. Kemudian ijazah sarjana dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM. Karya pertama beliau ‘Cakar Harimau-Tip Kebahagiaan Rumah Tangga’ dihasilkan bersama penulis lain. Seterusnya beliau telah menghasilkan beberapa tulisan dalam bidang fiqh. Beliau juga berpengalaman menulis beberapa bab berkaitan alam jin.

Kini beliau ialah pensyarah di UIAM dan aktif mengajar ilmu-ilmu agama merangkumi ilmu tafsir, hadis, aqidah dan fiqh.

Sumber : Telagabiru.net.my

This entry was posted on 07 Jun 2008 at Sabtu, Jun 07, 2008 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 ulasan

Tanpa Nama  

assalamualaikum..

Ust Nizam, semoga dipelihara Allah.

Tahniah atas kewujudan blog ilmiah ini. Semoga dapat dimanfaatkan oleh masyarakat Islam Malaysia.

Sangat tertarik dengan penulisan ust di blog ini. Dari KUSZA dulu lagi, kagum dengan ust. :)

- Akhukum, Lokmanulhakim.

8 September 2008 pada 11:32 PTG
Tanpa Nama  

society burgeoning privateering blanket hardly greatest fluently melrose workings tinley dots
lolikneri havaqatsu

8 Februari 2010 pada 10:31 PTG

Assalamualaikum ustaz, saya sedang memikirkan tentang perancangan pendidikan mengikut Islam untuk anak saya mengikut perkembangan umur iaitu dari hari pertama lahir dan seterusnya. Kami pernah terpikir untuk menghantar anak ke sekolah cina agar dapat menguasai bahasa asing. Tapi bila pikir mendalam persekitaran pembesaran yang dipengaruhi oleh org bukan islam sedikit risau pula. Juga ingin menghantar anak ke asrama untuk berdikari,namun tak tahu umor bpe yg sesuai. Harap ustaz boleh perincikan pendidikan utama dari lahir lagi agar anak jadi hebat dan soleh. Serta strategi bagaimana untuk hntar anak ke sekolah,tadika islam ke? pastu sekolah rendah ktne? menegah baru masuk asrama ke? atau sebagainya. Diharap ustaz dapat membantu.

Ustaz boleh email saya di srcantik@gmail.com

12 Februari 2010 pada 10:10 PTG

Catat Ulasan