Posted by Nidzam Kadir

FAHAMAN PLURALISME AGAMA

1. Fahaman pluralisme difahami sebagai fahaman yang menganggap semua agama termasuk Islam adalah sama. Tiada beza antara mana-mana agama.

2. Fahaman ini dikhuatiri membawa kesan berikut :
- Ikutilah mana-mana agama kerana semuanya menuju Tuhan.
- Tidak perlu masuk Islam jika hendak bernikah dengan muslim.
- Boleh bernikah dua kali, sekali cara Islam dan sekali lagi mengikut agama lain.
- Al-Quran tidak mempunyai mukjizat, bahkan ia sekadar buku sastera sahaja.

3. Fahaman ini adalah bertentangan dengan Islam. Agama yang diredhai oleh Allah ialah Islam.

4. Menentang pluralisme agama bukan bermakna tidak bertoleransi dalam agama.

5. Islam membenarkan toleransi. Maka untuk meraikan rakan-rakan bukan muslim sempena perayaan agama mereka seperti Krismas, Deepavali dan sebagainya adalah harus. Namun iktiqad sebagai muslim hanya menerima Islam sebagai agama yang diredhai Allah.

6. Untuk huraian lanjut, dicadangkan buku "Fiqah berinteraksi dengan non muslim" terbitan pihak Telaga Biru.

This entry was posted on 24 Disember 2010 at Jumaat, Disember 24, 2010 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

8 ulasan

salam ustz... copy artikelnya...

8 Januari 2011 1:18 PG
Tanpa Nama  

assalamualaikum! terimakaseh atas ilmu yg menafaat ini, semoga Allah membalas kebaikan pada diri uztaz...facebook.com/sazrimz

18 Januari 2011 10:10 PG

Pengajian Syeikh Nuruddin : http://pondokhabib.files.wordpress.com/2011/02/1-sh-nur-mac.jpg

Lain2 Majlis Ilmu : http://pondokhabib.wordpress.com/category/majlis-ilmu

1 Mac 2011 12:06 PTG

tQ USTAZ..

6 Mei 2011 2:46 PTG

Tq ustaz...

10 Mei 2011 1:12 PG
Tanpa Nama  

Ya Allah...bkn kita x di bnrkn utk mnyambut agama lain kann... ustaz ini ada terbitkn buku yg tersebar di wassup ... buku itu tidak btol.. hati2

2 Disember 2014 11:03 PTG

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

25 Jun 2015 6:34 PG

As Salamualaikum Wa Rahmatullah! ........


Semoga Kita Semua Di Ampuni, Di Rahmati, Diberi Hidayah Dan Di Kurniakan Rezeki Oleh Allah swt Senantiasa!...Dan Semoga Kita Di Jemput Menjadi Tetamu Allah SWT Untuk Mengerjakah Ibadah Umrah Dan Haji Dan Mendapat Umrah Dan Haji Yang Mabrur , InsyaAllah ! Amin!!


【Say – Amin!!! 】


Serta Tahniah kerana merupakan salah satu saluran dakwah yang banyak manfaat untuk kita semua!....


http://on.fb.me/1k6iuNw


►| BERITA TERKINI | PROMOSI | LIKE | SHARE | SUBSCRIBE | ◄

16 November 2015 11:06 PG

Catat Ulasan